Tung olie

Dit is dus de plaats waar alles kan komen waar je bezig bent met je hobby's, zoals in de inleiding is geschreven.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joep
Site Admin
Berichten: 34
Lid geworden op: di mar 08, 2005 9:12 pm

Tung olie

Bericht door joep » di mei 17, 2005 3:20 pm

In de Bouwbrief van `Huismuziek`las ik een interessant artikeltje over tung olie. Een gedeelte hieruit wil ik hier weergeven.
Tung oie kan zowel voor buiten ,tuinmeubelen, als binnen o.a. voor muizkinstumenten en voor anticorrosie laag voor b.v. metalen klepjes van muzkekinstrumenten worden gebruikt.
Twee stukjes zal ik citeren uit het artikeltje.`
´Voor decoratief hout´draaiwerk, houtsnijwerk en dergelijke raadt Dick
´,dat is de leverancier, de volgende combinatie aan tung olie met camelia olie en citrusolie in de verhouding 10-1-0,5.
Camelia olie en citrusolie zijn niet dogende olien die heel geschikt zijn om de dikkere tung olie te verdunnen zodat het beter in het hout doordringt bovendien ruiken ze lekkerder.`

`Tung olie ruikt verder nogal sterk, maar deze lucht verdwijnt na droging of bij menging met citrusolie of natuurterpentijn.
In vloeibare toestand kan tung olie bij sommige mensen irritaties of allergische reacties veroorzaken.Na droging komen er echter geen hinderlijke stoffen meer vrij.
De tunk olie van Dick is niet voorgeoxideerd en is uit ecologische overwegingen ook niet voorzien van chemische siccatieven.
Daarom bedraagt de droogtijd 12 uur stofdroog tot ca 30 uur volledig uitgehard.`

De brochure waaruit het bovenstaande afkomstig is is te verkrijgen bij de firma Dick GmbH. in Duitsland.
Site´s waar deze info te verkrijgen is staan vermeld bij gereedschappen en materialen op Mozaiekje.

Plaats reactie